הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות הו הפרעות נירולוגיות נפוצות בקרב ילדים. השכיחות אצל בנים גבוהה יותר ביחס לבנות(פי 10 יותר אצל בנים).

אבחון ההפרעות נעשה על סמך התנהגות הילד ולא על סמך בדיקות מעבדה ועל כן צריך גורם מקצועי ומוכשר שיאבחן את הילד.

הנטורופתיה כרפואה טבעית מציעה מספר דרכים טבעיות לטיפול בתופעה:

1.צמצום צריכה של צבעי מאכל וחומרים משמרים– החוקר ד"ר בן פפינגלוד מצא שיש קשר בין צבעי מאכל וחומרים משמרים להפרעות בלמידה ובהתנהגות. מומלץ לצמצם את המזונות שמכילים צבעי מאכל וחומרים משמרים. חומרים אלו נמצאו גם כחומרים מזיקים לבריאותינו.

2. צמצום צריכת פחמימות פשוטות וסוכר– מוצרים אלו דלים מבחינה בריאותית ובנוסף מעלים את רמת הסוכר בדם באופן מידי. לאחר זמן קצר רמות הסוכר בדם יורדות באופן חד וכתוצאה מכך יכולת הריכוז שלנו פוחתת.

3. להרבות באכילת מוצרים העשירים בווטימין B- וויטמין B חשוב לתקינות מערכת העצביים וההולכה העצבית ועל כן מחסור בוויטמין זה יכול להשפיע על ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. מאכלים העשירים בווטימין B הם:ירקות עליים,דגנים מלאים ושמרי בירה.

4.יש לאכול מזונות עשירים בחומצת שומן חיונית –  חומצות אלו תורמות לבריאות המוח ולפקודים קוגנטיבים תקינים. מזננות כמו דגי ים,אגוזים וזרעי פשתן מכילים חומצות שומן חיוניות.

5.יש לבצע בדיקת דם לאיתור רמות הברזל– במחקרים נמצא קשר בין מחסור בברזל להפרעות זכרון וקשב. לעייתים בניית תפריט תזונה עשיר בברזל יכול לעזור בטיפול בתופעת הקשב והריכוז.

6.מומלץ להקפיד על ארוחת בוקר מזינה– דילוג על ארוחת בוקר גורם לחוסר איזון ביוכימי בגוף ולבעיות קשב וריכוז.

7. פעילות גופנית-פעילות גופנית מגוונת ומובנת באופן אישי עוזרת להעלאת יכולת הריכוז של הילד. הפעילות משחררת הורמונים שונים התורמים לתחושה של אושר, שלווה ורוגע.

8. דמיון מודרך ונשימות– ניתן לנסות ללמד את הילד לשכב במקום נוח ולהאזין למוסיקה שלווה. בנוסף יש ללמד אותו לנשום נשימות עמוקות ובקצב אחיד. במחקרים נמצאו שבכיתות שבהם בוצע 5 דקות דמיון מודרך לפני השיעור, מהלך השיעור היה טוב יותר ואיכות השיעור הייתה ובה יותר ביחס לכיתות שלא ביצעו את תרגול הדמיון המודרך.

9.פתרון צמחי– הורים רבים חוששים מתופעות הלוואי של התרופות. חשוב לציין שיש תחליפים צמחיים לאותם התרופות. התחליף הצמחי יעיל באותה מידה כמו התרופה אבל בנוסף בטוח יותר לשימוש וללא תופעות לוואי.

10 שמניים אתרים– ניתן לרכוש שמניים מרגיעים כמו המליסה,הדס, תפוז, ארז ועוד שבעזרת הרחתם כל מספר שעות הילד יהפוך ניחוח יותר.

לסיכום להפרעות קשב וריכוז ולבעיות של היפראקטיביות יש פתרון טבעי- לא תמיד חייב לרוץ אל התרופות. תמיד כדאי לנסות את הדרך הטבעית והבטיחותית ביותר ובמידה ואין שיפור אז לפנות לטיפול התרופתי.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*