מה זה אלרגיה?

אלרגיות  הן תגובת מערכת החיסון שלנו לחומר זר ובלתי מזוהה על ידי מערכת החיסון.

כאשר מערכת החיסון שלנו נתקלת בחומר בלתי מזוהה היא נכנסת למצב חירום  שכולל: גיוס תאי דם לבנים שאחראים על תפקודה של מערכת החיסון, יצירת נוגדנים שתפקידם להתמודד עם  החומר הבלתי מזוהה ושחרור היסטמין שהוא למעשה החומר שגורם למגוון התופעות הרחב שכלול במונח אלרגיה.
חשוב להדגיש שידועה ברפואה האבחנה בין אלרגיה לרגישות למזון:

אלרגיה הינה תופעה הכוללת את תגובת מערכת החיסון לחומר בלתי מזוהה על ידי הגוף כמו: אבק,זרעים,אבקנים(בעיקר בתקופת האביב),שיער חיות,מוצרי קוסמטיקה, חומרי ניקוי והדברה, עובש  ומזונות שידועים כמזונות יוצרי אלרגיה.
רגישות למזון היא תופעה שלא בהכרח מערבת את מערכת החיסון ועל כן לא תמיד נראה סימנים חיצונים ומסכני חיים באופן מיידי כפי שנראה באלרגיה בחלק מן המקרים.

הסיבות לאלרגיה ולרגישות למזון אינן ידועות וברורות לחלוטין.

הרפואה הקונבנציונאלית רואה קשר בין חולשה או פגם תורשתי במערכת החיסון לבין הופעת האלרגיות ואילו הרפואה הטבעית(ובמרכזה הרפואה הנטורופתית) טוענת שישנם סיבות נוספות מלבד פגם תורשתי במערכת החיסון.
ברפואה הטבעית אנו מקשרים את הסיבות להופעת  האלרגיה לגורמים הבאים:

1.אכילת מזונות שידועים כמזונות מעוררי ויוצרי אלרגיה בתקופת הילדות המוקדמת(בהיותינו תינוקות).
חלק מהמזונות יוצרי האלרגיה הם :חיטה,ביצים,חלב פרה,תירס,פירות הדר,בוטנים ואגוזים.

אכילת מזונות אלו כאשר אנו תינוקות גורמת לנו להיות אלרגיים או רגישים למזון בהמשך חיינו משום שבהיותינו קטנים מערכת החיסון שלנו לא הספיקה לסיים את התפתחותה ועל כן היא מפרשת בטעות את המזונות הללו כחומרים זרים ומסוכנים לגוף.

למעשה אכילת המזונות הללו בזמן שאיננו בשלים לכך גורמת לנו להיות אלרגיים או רגישים למזון לכל המשך חיינו.
שמדובר באלרגיה למזון אנו לרוב נדע שאנו אלרגיים ונמנע מצריכת המזון שאליו אנו אלרגיים אך כשמדובר ברגישות למזון אנחנו יכולים לפעמיים לחיות שנים עם הרגישות ועם תסמינים דמויי אלרגיה מבלי שנדע את הסיבה להופעת התסמינים דמויי האלרגיה
.

2.אי גיוון במזונות- ברפואה הטבעית נמצא קשר ישיר בין צריכה קבועה וללא גיוון של מזונות יוצרי אלרגיה ובין התפתחות רגישות למזון.

הסיבה אינה ידועה אך במקרים רבים הימנעות ממזונות יוצרי האלרגיה לתקופה מסוימת יכולה להפחית את תסמיני האלרגיה.

לאחר תקופת התנזרות מהמזונות יוצרי האלרגיה ניתן להעלים את הרגישות למזון ולצרוך את המזון בחזרה.
3.בעיות עיכול- הנטורופתיה רואה בסיבה זו כסיבה מרכזית ומשמעותית להתפתות תסמיני אלרגיה.

פירוק לא מושלם של רכיבי תזונה(בעיקר חלבונים)  בשל בעיות עיכול כמו:מחסור/עודף בחומצת קיבה,מחסור באנזימי עיכול,דלקות מעי וצרבות יכול לגרום להיווצרות תסמיני אלרגיה.

חלבונים בלתי מעוכלים אינם ממשיכים הלאה בדרכי העיכול אלא נספגים בחזרה לזרם הדם. חזרת החלבונים הבלתי מעוכלים אל הדם מעוררת את מערכת החיסון שאינה מזהה את החלבונים הללו ותוקפת אותם.

תהליך תקיפת החלבונים הבלתי מעוכלים על ידי מערכת החיסון מפחיתים את כוחה של מערכת החיסון ויכולים לגרום לתגובה אלרגית.
תופעה זו של מזון בלתי מעוכל שנספג בחזרה בזרם הדם ידועה בשם  המעי הדליף.

מלבד בעיות/מחלות עיכול שגורמות למעי דליף ישנם סיבות נוספות שפוגעות במערכת העיכול וגורמות למעי דליף. סיבות עיקריות הן: עודף רעלים בגוף, קנדידה, מצבי סטרס שפוגעים בתהליכי עיכול תקינים ושימוש יתר בתרופות שפוגעות במערכת העיכול כמו: סותרי חומצה,משלשלים, משככי כאב לא סטרואידים וסטרואידים.
4.חולשה תורשתית במערכת החיסון-

כפי שהרפואה הקונבנציונאלית מאמינה שאלרגיה היא ביטוי תורשתי של חולשה במערכת החיסון כך גם הרפואה המשלימה מאמינה שישנו קשר תורשתי בהופעת האלרגיה.
ההבדל העיקרי בגישות נעוץ בשיטות הטיפול. ברפואה מטפלים באלרגיות ולא משנה מה מקורן(חומרים כימים,אבקנים,חומרי ניקוי ,מזונות ועוד) באמצעות נוגדי אלרגיה(אנטי היסטמינים) ואילו ברפואה הנטורופתית מנסים לבדוק קשר בין תזונה ובעיות עיכול לאלרגיה.

לאחר מציאת הקשר מטפלים בשורש הבעיה באמצעות תזונה מותאמת וצמחי מרפא מותאמים.

במידה ונשלול קשר בין האלרגיות למזונות ובעיות עיכול נטפל באלרגיה על ידי חיזוק מערכת החיסון בכלים טבעיים(כמו צמחי מרפא) וזאת בניגוד לרפואה שמשתמשת  בתרופות מדכאי מערכת חיסון.

תסמיני האלרגיה

הם רבים וכוללים: גודש באף, נזלת,שיעול,בעיות נשימה,כאבי גרון,עיניים אדומות/מגורות, בחילות,כאבי ראש,עייפות,בצקות,שינוי מצב רוח,כאבי פרקים ,בעיות עיכול ובעיות עור.

אבחון

את  האלרגיה  ניתן לאתר באמצעות בדיקות  דם לאיתור אלרגיה,בדיקת מוליכות חשמלית בעור, אירידולוגיה( אבחון בגלגל העין) ודיאטת אלימינציה.

נטורופתים רבים משתמשים בדיאטת האלימינציה על מנת לאתר רגישות או אלרגיה למזון. במידה ולא נמצא קשר בין מזון לאלרגיה הנטורפת עובד על חיזוק מערכת החיסון ותזונה נוגדת אלרגיה על מנת למנוע את התפרצותה.
שיטת האלימינציה מבוססת על השמטת מזונות החשודים כמזונות מעוררי אלרגיה והחלפתם במזונות היפו אלרגנים (אינם יוצרים אלרגיות). את הדיאטה ממשיכים לפחות לחודש אחד שבסיומו בכל יומיים עד שלושה מוסיפים מזון יוצר אלרגיה אחד ורואים האם במשך שלושת הימים הבאים הוא יוצר תסמיני אלרגיה. במידה ואינו יוצר תסמיני אלרגיה נמשיך להוסיף מידי יומיים-שלושה עוד מזון חשוד עד שנאתר את המזון הבעייתי.
מזונות אלרגנים שיש להרחיק במהלך הדיאטה:

סויה,תירס,חיטה,פירות הדר,דגים,מוצרי חלב,ביצים,בוטנים,אגוזים,שוקולד,קפאין וממתיקים מלאכותיים.

מזונות היפואלרגניים שיש לשלב בדיאטת האלימינציה  הם:

עוף, תפוחי אדמה,אורז,פירות(מלבד פירות הדר) וירקות.

לאחר שנאתר מזון אלרגני נרחיק אותו מהתפריט התזונה שלנו ובמקביל נחזק את מערכת העיכול ומערכת החיסון באמצעות מספר כלים שעומדים לרשות הנטורופתיה:
1.תזונה נכונה

*תזונה שאינה כוללת את המזון יוצר האלרגיה/רגישות.
*התבססות על מזונות טבעיים והיפואלרגניים כמו : אורז, תפוח אדמה,ירקות ופירות(מלבד פירות הדר) .
*תזונה המכילה אומגה 3 הידועה כנוגדת דלקת. אומגה 3 נמצאת בדגים מהים הצפוני,זרעי פשתן, זרעי צ'ייה, מרווה, שמן קנולה ועליים ירוקים.
*להרבות בשתייה המדללת ליחה ולהימנע משתית חלב שגורמת להיווצרות ליחה.

*צריכת מזונות המשפרים את תהליכי העיכול כמו מזונות המכילים חיידקים ידידותיים למעיים או מזונות כמו: שומר,אניס,מנטה ומליסה שמקלים על בעיות עיכול.
*שילוב מזונות שמחזקים מערכת חיסון כמו: בצל,שום,פטריות,גרעיני דלעת,אגוזי ברזיל,שקדים  ופירות בעלי תכולה גבוהה של קוורצטין( נוגד חמצון שמונע את תסמיני האלרגיה).

2. נשלב צמחי מרפא נוגדי דלקת, נוגדי אלרגיה ומחזקי מערכת חיסון –

*צמחים נוגדי דלקת ואלרגיה מומלצים הם: סקוטלריה, ג'ינקו בילובה,מליסה ואופרזיה.
*צמחים מחזקי מערכת חיסון מומלצים: אסטרגלוס,אכיניאציה, סמבוק שחור ופרופליס.
*במקרים ספציפיים נשלב צמחים לשיפור וטיפל בבעיות עיכול ,סטרס וניקוי רעלים.

3.תוספי מזון-
במקרים מסוימים נתחזק את הגוף לתקופה מסוימת בתוספי מזון שמותאמים באופן אישי לאדם. תוספים שניתן לשלב במידת הצורך הם: אומגה 3, ויטמין C, אבץ,מגנזיום,אנזימי עיכול וחיידקים פרוביוטים

4.טיפול חיצוני באמצעות שמניים אתריים

במקרים מסויימים האלרגיה מתבטאת בבעיות עור ועל כן במקביל לטיפול הפנימי נשלב טיפול חיצוני באמצעות שמניים אתריים בעלי תכונות חיטוי וניקוי רעלים. שמניים נפוצים לדוגמא הם  שמן המליסה, לבנדר,עץ התה מור ,ארז וקלנדולה.

לאחר טיפול מקיף והוליסטי באלרגיה נופתע לגלות שלא רק סממנים חיצונים כמו פריחות עוריות ייעלמו לנו אלא גם תופעות פנימיות שלא קישרנו אותם לאלרגיה כמו: עייפות,תשישות,סינוסיטיס,הפרעות קשב וריכוז,בעיות עיכול,קנדידה,כאבי ראש,דלקות,ברונכיטיס ,הפרעות במחזור החודשי ודיכאון קל.
במקרים מסוימים אף נופתע לגלות שאנחנו לא מצליחים לרדת במשקל בשל רגישות או אלרגיה למזון לכן טיפול נטורופתי לאיתור אלרגיה יכול לסייע לכם לרדת במשקל.

הסוד לטיפול נכון ואמיתי באלרגיה כולל את איתורה, מציאת הגורמים להיווצרותה וטיפול פנימי מהשורש בסיבות להופעתה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*